maandag 19 juli 2010

Hemdjurkjes

Een tijdje geleden kreeg ik de beschikking over een stapel herenoverhemden, waarmee ik mijn vrije gang mocht gaan. Jippie! Want vlak daarvoor had deze tutorial van Made gevonden. Dana legt hier op haar heldere manier, met veel foto's, uit hoe ze dit jurkje maakt van een oud herenoverhemd.
Het was zo leuk om te doen dat ik er meteen twee gemaakt heb. Helder beschreven, niet moeilijk, snel klaar, leuk resultaat. Het patroon dat je tekent om de stof te knippen kun je heel goed ook gebruiken om een jurkje van 'gewone' stof mee te maken. Maar het voordeel van het gebruik van oude herenhemden is dat het heel luchtige kleedjes oplevert (wat met dit weer toch wel heel fijn is) en het niet erg is als dochterlief de jurk al snel als speelkleedje gaat gebruiken. En dan nog een pluspunt van dit model: de mouwen. Voor iedereen die daar na de uitleg toch nog schrik van heeft: bij dit model bestaan de mouwen uit twee rechte stiklijnen, dus zonder bolle of holle kant en zonder foefelen met stof die over blijft. ;)
Dit zijn mijn resultaten:
Bij de witte jurk heb ik voor een opvallende kleur stiksel gekozen en met die kleur ook de knoopbiezen nog een keer gestikt. Ook heb de oorspronkelijk witte knoopjes vervangen door rode.
De groen gestreepte is helemaal gerecycled, want de witte heupband is gemaakt van een oud t-shirt.

2 opmerkingen:

  1. heel leuk, die kleedjes uit een 'oud' manshemd. ik heb er ook al verschillende gemaakt, maar gebruik makend van dit 'patroon' : http://www.craftster.org/forum/index.php?topic=170402.0
    Heel gemakkelijk, snel en ook geen problemen met mouwen ofzo ... juist haalbaar voor mijn niveau.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, die was ik ook van plan om nog eens te maken. Komt erbij in mijn volgende berichtje.

    BeantwoordenVerwijderen