donderdag 11 november 2010

Winteraccessoires

Het wordt koud buiten en daarom maakte ik voor mezelf en de kinderen een verzameling wanten en andere hulpmiddelen om warm te blijven. Foto's heb ik alleen van de dingen die ik voor mezelf maakte van restjes wolvilt.
DSC02417
Het was mijn bedoeling om hier een tutorial te geven voor de wanten. Die zijn namelijk niet alleen lekker warm, maar ook heeeeeel snel en makkelijk te maken. En aangezien het kinderdagverblijf touwtjes aan de wanten heeft verboden, hebben we regelmatig nieuwe wanten nodig... Maar From an Igloo was me voor, hier kun je het patroon voor de wanten vinden.
Dan maar een handleiding voor het hoedje:
Meet de omtrek van je hoofd.
Deel dit getal door 6,3 (=2pi), je hebt dan de straal van de cirkel.
Knip uit je stof een cirkel met de zojuist berekende straal + 1 cm naadtoeslag.
Knip ook een rechthoek, lengte: je hoofdomtrek (+ naadtoeslag), breedte 12 cm
Naai de korte kanten van de rechthoek aan elkaar.
Naai deze koker aan je cirkel.
Klaar!

Let op: gebruik stof die rekbaar is en niet rafelt!

Je kunt het hoedje ook als muts dragen:
DSC02418
(van de muts op de foto was de rechthoek 15 cm breed, ik denk dat 12 cm mooier is)

1 opmerking:

  1. Ook leuk, dan weet je ook vast waar ik wolvilt kan kopen. Ik heb hier heel de stad al afgelopen maar nergens te vinden.

    Heb nu dus een sjaal, muts en wanten gemaakt van een soort fleece.

    Groeten Corinne

    BeantwoordenVerwijderen